Press

Recensioner och artiklar 2018 – Norma

Ystads Allehanda / Kristianstadbladet

(2018-08-07)

Övertygande och gripande Norma

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur/overtygande-och-gripande-norma/

 

"Operafabrikens sommaroperor har en egen profil, där bortglömda eller numera sällan framförda mästerverk ges plats på scen. Musikskribenten Kjell A Johansson imponeras av deras ”Norma”, en opera som älskas inte minst av sopraner. 

Bland våra sommaroperor har Operafabriken, grundad 2011, en alldeles egen profil. Den drivs av sopranen Leena Malkki som söker sig utanför standardrepertoaren till bortglömda eller alltför sällan spelade mästerverk med krävande sopranroller som hon själv tar hand om.

I fjol bjöd Operafabriken på belcanto i stor stil med Vincenzo Bellinis sällan framförda version av "Romeo och Julia". Nu fortsätter man med Bellini och hans mästerverk "Norma", en beställning av den anspråksfulla sopranen Giuditta Pasta som ville ha en opera med mycken koloratur. Hon höll till och med honom i sin bostad medan han komponerade.

Urpremiären skedde på La Scala i Milano 1831 och "Norma" spreds snabbt över Europa, i Sverige till Göteborg och Malmö 1838 och till Stockholm 1841. Den har älskats av sopraner. Maria Callas sjöng den 90 gånger, oftare än någon annan av sina roller.

"Norma" utspelas i Gallien under romarrikets tid (f. Kr.). Druidernas soldater brinner av lust att starta ett krig mot de romerska ockupanterna. Men för detta behöver de ett klartecken från översteprästinnan Norma. Hon tvekar eftersom hon har ett dolt skäl, en kärleksaffär med den romerske prokonsuln Pollione och med honom två barn. Denne har dock flyttat över sina ömma känslor till en annan prästinna Adalgisa, utan att de båda kvinnorna till en början känner till det. 

Efter en rad förvecklingar beslutar sig Norma för att döda sina barn, men hejdar sig i sista ögonblicket. Sent omsider sker en försoning mellan Norma och Pollione och båda bestiger bålet. Norma har övertalat sin far, druidernas härförare Oroveso, att sörja för sina barnbarns framtid.

Leena Malkki är lysande, vital, oupphörligt engagerad i den långa titelrollen. Här är det på sin plats med Birgit Nilssons råd om bekväma skor! Hon har också en värdig medspelerska i den andra huvudrollen, i Madeleine Jostedt Ulrici som Adelgisa. Gripande är deras duett i andra akten där Norma överväger självmord. Andreas Bigom, en ung, dansk dramatisk tenor, gestaltar Polione. Zaza Gagua från Georgien, ger ett levande porträtt av Oroveso, med en stämma av det fylliga slag som man förknippar med basar från öststaterna.

I Anelia Kadieva Jonssons väl fungerande regi finns Normas båda barn på scenen mycket mera än jag sett i andra uppsättningar. Ellen och Laura Welroos gör sina stumma roller smidigt och diskret.

Välbekant glansaria i denna opera: "Casta Diva", i vilken Norma ber den kyska mångudinnan om fred.

Till det goda helhetsintrycket bidrar orkestern, den största hos Operafabriken med 13 musiker som fyller orkesterdiket på Ystads teater, med konsertmästaren Gian Marco Sana och den ständigt alerte dirigenten Jochen Heibertshausen. Efter två föreställningar är det senare i augusti dags för Palladium, Malmö."

 

Kjell A. Johansson

Helsingørs Dagblad

(2018-08-11)

Gudeskøn Norma – Bellinis opera fik blændende smuk opførelse i Helsingør

 

HELSINGØR:  Vicenzo Bellinis opera ”Norma” fik sin førsteopførelse på Teatro alla Scala i Milano i 1831. Torsdag og fredag aften i Helsingør Teaterhus gav det Malmøbaserede operakompagni ”Operafabriken” deres version af den populære opera.


Titelpersonen er en af operalitteraturens store kvindeportrætter, og alverdens store sopraner har lige siden givet liv til denne stolte kvindefigur.


Handlingen udspiller sig i Gallien under det romerske herredømme. Den galliske ypperstepræstinde Norma har hemmelighed fået to børn med den romerske prokonsul Pollione, men han har mistet kærligheden til hende og forelsket sig i en yngre præstinde Adalgisa.


Norma synger den berømte arie ”Casta Diva”, en hyldest til månegudinden og samtidig en bøn om, at Pollione vil vende tilbage til hende. Men operaen ender tragisk, da Norma til slut erkender, at hun har svigtet sit folk ved at gå i seng med fjenden, og derfor må brændes på bålet.

LIGE TIL HJERTET
Bellinis operaer - og i særdeleshed ”Norma” – er de ypperste eksempler påbel canto-operastilen. Fra start til slut flyder den ene smukke arie efter den anden over scenen. Den underskønne arie ”Casta Diva” går lige til hjertet, men de øvrige arier følger den til dørs med umiddelbare melodiøse forløb. Man griber sig i lade kroppen vugge i takt med ariens rytme. Duetterne mellem Norma og Adalgisa var en opvisning i skønsang med synkrone toneranker. Blændende smukt.

VOKALT OVERSKUD
Leena Malkki grundlagde ”Operafabriken” i 2010 og må betegnes som en af Sveriges store sopraner. Hendes stemme har en imponerende spændvidde, efter sigende 3 oktaver, og det er en stor stemme, der virkelig fylder rummet. Operaens anden hovedperson var Adalgasia, sunget af sopranen Madeleine Jostedt Ulrici. Hun fyldte sin rolle godt ud med dramatisk nerve og havde dertil et stort vokalt overskud.


Det talstærke orkester på 13 musikere under ledelse af Jochen Heibertshausen spillede i originalstemningen 432 Hz i stedet for nutidens 440 Hz. Det gav en fyldigere lyd med en større palet af vokalfarver, som er bekvemmere for sangerne.
Det var en aften, hvor man bare ønskede, at den smukke sang kunne blive ved og ved. Men efter tre skønne timer var det hele slut, og man kunne gå hjem, en operaoplevelse rigere.

 

Ole Josephsen

© 2023 by Beyond the Frame. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Ikon
  • YouTube Social Ikon
  • Twitter Social Ikon
  • Instagram Social Ikon