Press

Recensioner och artiklar 2012 – Don Giovanni

Skånska Dagbladet (2011-07-19)

Vi har fått ett otroligt gensvar

http://www.skd.se/2011/09/17/vi-har-fatt-ett-otroligt-gensvar/

Kristianstadbladet (2011-09-02)

Hög sångklass på turnerande Mozartopera

http://www.kristianstadsbladet.se/noje/hog-sangklass-pa-turnerande-mozartopera/

Kristianstadsbladet (2011-09-02)

Opera till folket

http://www.kristianstadsbladet.se/noje/opera-till-folket/

Ystads Allehanda (2011-08-30)

En känsla av välbehag

http://www.ystadsallehanda.se/kultur-och-noje/en-kansla-av-valbehag/

Helsingborgs Dagblad (2011-06-18)

Mozart i Förslöv

http://www.hd.se/2011-06-18/mozart-i-forslov

"– Vi har mött en fantastisk publik och fått ett otroligt gensvar, säger producenten och operasångerskan Leena Malkki, som själv gör rollen som Donna Elvira i uppsättningen där Tor Lind sjunger titelrollen. Det är spännande att lära känna nya människor och platser, man vidgar sina vyer. Sommaren har varit absolut banbrytande, tillägger hon.
Leena Malkki har bott i Frankrike i fjorton år och det var också där hon utbildade sig till operasångerska. När familjen flyttade till Skåne tog hon med sig idéer från det franska kulturlivet hem och det var på hennes initiativ som Operafabriken startades.
– På kontinenten myllrar det av små operasällskap, man kan inte räkna dem. De bidrar till ett rikt kulturliv både regionalt och lokalt. Det operalivet finns inte riktigt i Skandinavien, säger Leena Malkki, som menar att ju fler operasällskap som finns, ju mer publik dyker upp.
– Och när utbudet ökar, då höjs ribban också och hela operalivet blir mer levande.
Operaintresset har visserligen ökat på senare år, vilket inte minst märks på den stora publikströmmen till opera på bio.
– Opera från Metropolitan på bio är fina föreställningar, men de kan inte ersätta liveföreställningar. Opera ska upplevas live, det ska vara kött och blod och vibrationer från instrumenten, säger hon.
Samtidigt som publiken går för att se dem stora stjärnorna på Metropolitan på bio går många sångare utan arbete.
– Sångarna har en lång utbildning, den näst dyraste efter kosmonaut och jaktpilot, säger Leena Malkki, som menar att Operafabriken kan slå två flugor i en smäll. Berika den regionala kulturen och ge jobb åt sångarna.
Att Operafabriken träffat rätt i sin analys är hon bombsäker på.
– Ja, jag har träffat på mycket publik som varit förstagångsbesökare på opera. Det har varit intressant att få respons, få höra att folk går från föreställningen och är helt omskakade.
Sommaren har ändå varit något av en berg- och dalbana, från succé till föreställningar inför mindre publik. Turnén startade i maj och att maj är en dålig arrangörsmånad har Operafabriken som så många andra blivit varse. Vissa spelorter, som Ystad och Krapperup, är så inarbetade att publiken strömmar till utan större ansträngningar från arrangörernas sida. Andra orter har överraskat med en mindre publik.
– Det här har varit ett slags prövoår för oss. Vår andra produktion kommer bara att spelas under sommaren, men vi kan tänka oss att spela andra säsonger också, även under jul.
Som alla andra arrangörer av levande musik kämpar Operafabriken mot tv-soffan.
– Det är en utmaning i vårt samhälle i dag – vi måste gå tillbaka till riktiga upplevelser. Man kan inte älska digitalt och riktiga upplevelser har man i den fysiska verkligheten. Det är det som kan förändra en människas själ.
Don Giovanni är en opera som kan göra just det, menar Leena Malkki.
– Det är min favoritopera, det är svårt att hitta en opera som är så otroligt dramatisk. Från första tonen i ouvertyren dras man in i virveln som Mozart för oss in i. Den är full av dramatik, lust, komik, kärlek och förförelsekonster. Den gjorde stort intryck på mig som novis en gång och jag tror det är en bra början för många nybörjare eftersom det finns så mycket i den som kan lätta upp den totala dramatiken.
Vad Operafabriken ska spela nästa sommar vet Leena Malkki inte ännu. Men något blir det.
– Det blir definitivt av. Kanske gör vi något mer i belcanto-traditionen, säger Leena Malkki."

Yvonne Erlandsson

"I Skåne är vi välförsedda med sommaroperor. Var och en har sin egen karaktär. Gemensamt är deras närhet till publiken. De breddar och stimulerar operaintresset. I sommar har vi haft Drakamöllan med Bizets ”Carmen”, Skånska Operan med Verdis ”La Traviata” och Öresundsoperan med Rossinis ”Askungen”.

Nu på höstkanten kommer Operafabriken med Mozarts ”Don Giovanni” till Kristianstads Teater efter en turné runt om i Skåne.

Operafabrikens variant är som skräddarsydd för vår stilfulla, mer än hundraåriga teater. Fem musiker fyller orkesterdiket, pianisten och kapellmästaren Danijel Pogarcic, med Annasara Lundgren och Tove Wadenius, violin, Malin Wikblad, viola, och Hannah Salo, cello. De spelar utmärkt och deras behagligt spröda men ändå distinkta klang är väl anpassad för lokalen. Att inte bara sångarna utan också musikerna bär färgrika, tidstypiska dräkter förstärker Mozartstämningen.

Tor Lind är briljant som en utagerande, vältaligt förförisk Don Giovanni. Christian Brage övertygar som den luttrade tjänaren Leporello, en kontrast till sin husbonde.

Också de övriga sångarna är av hög klass. Don Giovanni konfronteras med tre kvinnor, alla sopranroller. Carolina Kaya sjunger bondflickan Zerlina, som Don Giovanni försöker förföra på hennes bröllopsdag med Masetto, gestaltad av Fredrik Mannerstedt.Donna Anna (Åse Lugnér) söker stöd och tröst hos Don Ottavio, spelad av Staffan Lindberg.Hennes far Kommendören (Per-Anders Hedlund) dödas av Don Giovanni i en duell vid operans inledning, återkommer som vålnad på slutet och förpassar förföraren till helvetet. Donna Elvira (Leena Malkki) vägrar i det längsta att ge upp hoppet om Don Giovanni, trots att Leporello i sin katalogaria berättat att denne förfört ettusentre kvinnor bara i Spanien.

Det är en något förkortad version som regissören Clas Sköld presenterar, men allt väsentligt är på plats. Även om det rör sig om en dramatisk och tragisk historia kallade Mozart den för ett ”dramma giocosa”, ett lustspel. Sedan han förpassat Don Giovanni till helvetet lät han de överlevande sjunga en moraliserande sextett för att lätta upp det hela.

Sköld har uteslutit den, och han är i gott sällskap. Även Gustav Mahler och Richard Strauss lät operan sluta med Don Giovannis död när de framförde den."

Kjell A. Johansson

 

 

"Leena Malki-Guignard spelar Donna Elvira, den försmådda kvinnan som vägrar låta sin förförare slippa undan. Hon är också producenten som i år startade Skånes nyaste turnerande operasällskap. Nu är de på ingång.

Nystartade gav sig Operafabriken i våras ut på den första, och omfattande, turnén. Kristianstads teater på lördag är en av de sista anhalterna.

Hur har det varit? 
– Åh! Vi inledde i maj utan att förstå att det är den värsta arrangörsmånaden – inom alla konstarter – på hela året! Folk är helt upptagna med skolavslutningar och sommarförberedelser.

– Men jag kan också säga, att det måste finnas många, många fler operasällskap av vår storlek. Det finns så bra, erfarna sångare och musiker och en publik som blir helt absorberad av det vi gör. Intresset för opera har ökat men man måste se det live för att kunna uppleva och känna allt blod, svett och tårar som faktiskt sker däruppe på scenen. De riktiga känslorna, den riktiga smärtan, den fysiska kraften i musiken.

Grekiskt drama

Operafabrikens motto är ”Mer opera för alla!” och Leena Malik-Guignard påpekar att musiken inte alls är elitistisk eller stel, utan varm, levande och universell.

– Den talar till alla.

Årets premiärföreställning, Mozarts ”Don Giovanni”, var just den operan som fick henne på fall.

– Den är full av allting! Alla livets sinnestämningar. Och slutet, när ”Don Giovanni” går sitt öde till mötes, påminner mycket om en grekisk tragedi. Trots att han är ett sådant svin som man bara vill skära halsen av, så drabbas man av medlidande. För han kunde ju ha gjort annorlunda. Varför gjorde han inte det? Storyn berör människosjälen.

Relevant historia

Ensemblen sjunger på svenska i tidstypiska kläder. ”Don Giovanni” är en av Mozarts mest älskade operor, en historia osande av makt, intriger, komedi och kärlek om den syndfullt förlustelsesjuke adelsmannen som inte skyr några medel för att uppnå njutning, utan skrupler över vilka som drabbas i hans väg.

Är operans handling relevant i modern tid? 
– Det är det eviga budskapet om maktspel och intriger, om klasskamp där den med högre status tror sig ha rätt att trycka ner de med lägre. Det är buskapet om att man inte kan bete sig hur man vill, att det finns något som är heligt, som alla måste respektera. Det handlar om att ha respekt för sina medmänniskor – och för sig själv.

Operafabriken ger ”Don Giovanni” på Kristianstads teater nu på lördag klockan 19.00."

Lisa Appelqvist

Så hedervärt av en skara operaentusiaster att ge sig i kast med ett av Mozarts mest geniala verk! När skickliga musiker i teaterns operadike och välskolade sångare på scenen inspirerar varandra, då uppstår den där speciella välbehagskänslan, som bara Mozarts musik kan locka fram."

Ingvar Wickander

Den nystartade föreningen Operafabriken väljer som premiäruppsättning Mozarts Don Giovanni, ibland kallad operornas opera. Det är ett gott val, ett kvalitetsstycke som bär långt även när resurserna inte är stora

Föreställningen spelas på svenska och i tidstrogen kostym, även på musikerna som består av en stråkkvartett och kapellmästare vid klaviatur. De utgör en förträfflig stomme för dramat.

Scenrummet är uppbyggt av skärmar och andra inredningselement som är draperade i ljusa sammetstyger, en enkel och tillräckligt effektiv lösning.

Desto mer krut har sällskapet klokt nog lagt på rollbesättningen. Den är lyckad, med Tor Lind som en både charmig och riktigt odräglig vällusting i centrum. Han behärskar scenen. Det hettar till särskilt mot slutet där hans Don Giovanni i ena stunden lobbar vindruvor på en av de försmådda älskarinnorna och i nästa står öga mot öga med Kommendörens marmorkalla hämnare.

Linds baryton är smidig och praktfull. Angenämt är också att höra den försmådda som i nämnda scen är Donna Elvira. Leena Malkki gestaltar henne laddat, med återhållen vrede, och hon har en nerv i sin sopran som passar rollen bra. Per-Anders Hedlunds djupa och distinkta bas i Kommendörens roll kan få vem som helst att rysa. Nämnas bör därtill Anna Brade, Zerlina, som synbart trivs på scenen och låter ana en comédiennes talanger. Unge Staffan Lindberg är ett löfte med sammet i strupen, hela tenorregistret på plats och ett klanderfritt instuderingsarbete bakom sig. Han har dock mycket att vinna på att i sin sång också ge uttryck för ett uns av den vanmakt och frustration som den alltför ädle Don Ottavio rimligen känner inför Don Giovannis framfart.

Utspelet är överlag i försiktigaste laget. Sångarna befinner sig på olika nivåer, och man hade önskat dem mer registöd, både i form av instruktion och i form av självförtroende att låta de känslor som finns i sångerna få större genomslag i agerandet. Verket är rikt på spelmöjligheter – till och med ett och annat överspel hade man gärna förlåtit. Förutsättningar finns, för i denna Operafabrik fuskas det varken med frosseri, örfilar eller kyssar. De är alldeles äkta, precis som Mozarts musik."

Åsa Mälhammar

Lokaltidningen Båstad/Laholm (2011-06-18)

Passionerat sällskap vurmar för fysisk opera

http://www.hd.se/2011-06-18/mozart-i-forslov

"FÖRSLÖV. Ett nytt skånskt operasällskap vill sprida budskapet, bland annat i Båstad. – Opera får inte bara vara för jetsettare. Vi vill få dem som inte har gått gå på opera tidigare att göra det.

 

Livesändningar av opera på bio, vilka blommat ut som en trend på sistone, i all ära. Men den ideella föreningen Operafabriken tycker att opera ska upplevas på plats.

– Självklart är det fint med opera från Metropolitan och man kan inte jämföra stjärnnivån men det går inte att ersätta människor av kött och blod. Man kan inte älska digitalt, kombinationen av det sinnliga och det fysiska är viktig, säger Leena Malkki-Guignard som är producent och en av huvudrollsinnehavarna i Operafabrikens första uppsättning "Don Giovanni".

Nå nya

Med sin version av Mozarts opera, även kallad "Den bestraffade vällustingen" hoppas föreningen nå ut till en ny publik. De vill inte göra opera för "jetsettare" utan för dem som känner sig främmande på en opera. Kostymerna finns där men i uppsättningen har de skalat av alla ?manér? och tycker sig uppträda mer naturligt än i "finare" opera.

– Vi vill vända oss mot en ny publik, både unga och äldre, som inte gått på opera tidigare. Opera ska inte bara vara för häftiga jetsettare i åldern 55 plus. Jag själv kommer från arbetarbakgrund och det behövs alla klasser i publiken annars blir det en tråkig publik, säger Leena Malkki-Guignard.

Så man behöver ingen smoking för att komma till er opera?

– Nej, man får komma precis som man vill.

Proffs och amatörer

Föreningen består av en blandning av både professionella artister och amatörer. Det viktigaste enligt Leena Malkki-Guignard är passionen de känner för opera. Något som de märker även bland publiken.

– Jag pratade med flera besökare efter premiären som aldrig hade varit på opera och aldrig hade blivit så berörda i sina liv tidigare. Opera kan inte annat än att gå in i hjärtat och skelettet, säger Leena Malkki-Guignard."

Martin Wingren

Sydsvenskan (2011-06-05)

Den operatid nu kommer

http://www.sydsvenskan.se/2011-06-05/den-operatid-nu-kommer

Kvällsposten/Expressen (2011-06-05)

Här litar de på sångens kraft

http://www.expressen.se/kvp/kultur/har-litar-de-pa-sangens-kraft/

"Mozart, Bizet och Verdi har tagit upp kampen med populärmusiken om semesterfirarnas tid. Minst fem olika operauppsättningar kan man uppleva runt om i Skåne den här sommaren. Opera har blivit det nya sommarnöjet.

Operafabriken är ett av flera mind­re operasällskap som spelar opera runt om i Skåne den här sommaren. Det är deras första uppsättning och de har valt Mozarts ”Don Giovanni”.

– Det är en av mina favoritoperor. Temat, både i handlingen och i musiken, är fascinerande. Och jag tror att det är en av Mozarts mest älskade operor, förklarar Leena Malkki-Guignard.

Det är hon som har startat sällskapet och hon är också med och sjunger en av rollerna. Och hon vill se ett blomstrande operaliv:

– Vi tycker att fem sällskap i en region är många, men i länder som Frankrike, Italien, Tyskland och Storbritannien finns det massor av små operasällskap. Sverige är ett u-land i den bemärkelsen.

Opera har fått ett uppsving de senaste åren, bland annat tack vare biografvisningarna från Metropolitans uppsättningar i New York. Men att se opera på bio är inte samma sak som att uppleva det i verkligheten, menar ­Leena Malkki-Guignard.

– Även om det är fantastiska stjärnor och de bästa dirigenterna så kan det inte ersätta en liveföreställning med människor av kött och blod.

I Operafabrikens ”Don Giovanni” medverkar åtta sångare, fyra stråkmusiker och en pianist och sällskapet ger sin föreställning på ett tiotal olika platser. Premiären, i Ungdomens Hus i Malmö, har de redan avverkat och när vi träffar dem, några dagar efter premiären, har de lånat ett rum på Musikhögskolan för att finslipa detaljer. Att få det att klaffa på en rad olika scener med olika förutsättningar kräver att scenerierna är väl inrepeterade.

– Man får anpassa sig från ställe till ställe. Där det fanns en dörr i går finns det kanske bara en vägg i dag, och lokalens storlek spelar stor roll för akustiken. Men fördelen med de här små uppsättningarna är att de är så anpassningsbara, säger Tor Lind som sjunger titelrollen Don Giovanni.

Scenografin som Operafabriken har med sig är minsta möjliga, allt ska kunna förflyttas i en personbil. Tre stegar och en bänk får gestalta allt från trappor till träd.

I stället har gruppen fokuserat på att få fram karaktärerna och relationerna, bland annat med hjälp av tidstrogna kostymer som de har fått låna från Malmö opera.

Det här är första turnén med Operafabriken, men inte den sista, säger Lee­na Malkki-Guignard:

– Det här lilla formatet är inbjudande på ett annat sätt än de stora operahusen. Och det är viktigt för då når vi även människor som kanske aldrig har lyssnat på opera."

Ulf Clarén

Kristianstadbladet (2011-05-13)

Kultopera på sydsvensk turné

http://www.kristianstadsbladet.se/noje/kultopera-pa-sydsvensk-turne/

Kraften i musiken, det universella budskapet. Nystartade Operafabriken ger sig ut på turné med en föreställning som ska skaka om själen.

MALMÖ. – Den grekiska antikens teater spelades för folket, Shakespeare, på sin tid, var verksam på fältet. Det finns ingen ”kulturelit” eller

någon kulturyttring som vänder sig till en elit. Alltså är målsättningen att visa att den klassiska musiken, och operan, verkligen är tillgänglig för en bredare publik.

Säger Leena Malkki-Guignard, producent för Operafabriken, en nystartad ideell förening med basen i Malmö som under helgen har turnépremiär för sin tolkning av Mozarts kultförklarade opera ”Don Giovanni”. I början av september får Kristianstad besök, men resan börjar i Malmö, på Ungdomens Hus.

Valet av Mozart och ”Don Giovanni”?

– Mozar för att så många redan har en relation till budskapet i hans musik. ”Don Giovanni” för att den berättar den fascinerande legenden om en man som förbrukar kvinnor, som inte ser själen och som är egoistisk i sin njutning. Det är en opera som berättar om något universellt, filosofiskt, för oavsett vad man tror på verkar det rimligt att det man gör av sitt eget liv och det man gör mot andra får konsekvenser. Så blir det ju också för Don Juan. Det är en föreställning som skakar om själen.

Leena Malkki-Guignard vill att publiken ska njuta här och nu. Njuta av den levande musiken, framförd av människor av kött och blod och med riktiga instrument. Trenden att se de stora operaföreställningarna, från The Met i New York, på bio är, menar hon, inte bara gynnsam:

– Å ena sidan är intresset i sig glädjande. Samtidigt kan jag uppfatta en lathet hos kulturarbetare som nöjer sig med att presentera musiken på en skärm och med ett digitaliserat ljud som aldrig kan ersätta liveupplevelsen."

Anders Mårtensson

© 2023 by Beyond the Frame. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Ikon
  • YouTube Social Ikon
  • Twitter Social Ikon
  • Instagram Social Ikon