top of page

Medverkande 2018 – Norma

Regi av Anelia Kadieva Jonsson

Anelia är utbildad teaterregissör och har arbetat i operabranschen i snart 20 år med många av världens främsta regissörer som David Pountney, Richard Jones, Kasper Holten, Graham Vick, Stein Winge och Stephen Langridge. 

Anelia är född i Stockholm i en musikalisk familj. Efter Adolk Fredriks musikklasser och Kungsholmens mu-sikgymnasium studerade hon psykologiinnan innan hon flyttade till London där en treårig regiutbildning på Rose Bruford College ledde till en Bachelor of Arts. Hon har haft flera regiuppdrag i England och år 2000 gjorde Anelia sin operaregidebut med "Porgy and Bess på Wexford Opera Fest-

ival. Sedan dess har hon arbetat frilans som biträdande regissör i över 50 operauppsättningar i Sverige och Europa. Att hon talar sex språk flytande har varit till hjälp då hon flitigt engagerats utomlands, t.ex på Bayerische Staatsoper, Opera North, English National Opera, Zürich Opera, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Bregenz Opera Festival. Sedan 2006 är hon anställd på Malmö Opera men fortsätter att regelbundet arbeta internationellt. Hon har ansvarat för regin av åter-uppsättningar på operahus såsom Hamburg Opera, Opera Lorraine i Nancy, Malmö Opera, San Carlo Operan i Neapel

och Poznan. Hon har även översatt en opera av Weinberg ("The Madonna and the Soldier") från ryska till engelska. Anelia har debuterat även som librettist, efter att ha initierat och skrivit librettot till familjeoperan "Snödrottningen" (Malmö Opera, 2016).

Medverkande solister

Norma – Leena Malkki, sopran

Leena blev tidigt uppmärksammad som barnsolist. Hon har fått sin klassiska utbildning huvudsakligen i Frankrike och Paris, där hon var elev för Robert Delmas, Raphael Sikorski och David Jones på den privata sångskolan Laboratoire de la Voix. Hon har sjungit roller som Grevinnan i Figaros Bröllop, Donna Elvira i Don Giovanni, Elisabetta i Maria Stuarda, Vitellia i Titus Mildhet, titelrollen i La Gioconda, Desdemona i Otello och Romeo i Romeo & Julia (I Capuleti e i Montecchi). Hon arbetar som frilansande sopran och producent för Operafabriken sedan 2011.​

Pollione – Andreas Bigom, tenor

Andreas Bigom är en blomstrande, ung dramatisk tenor. Han har studerat med prof. Johannes Mannov vid Syddansk Conservatorium och Berliner Kammersängerin Eva Johansson. Andreas har spelat roller som Tamino i Trollflöjten, Turiddu i Cavalleria Rusticana, Vicomte Cascada i  Glada Änkan och mindre roller i The Cunning little vixen, Beggars Opera, Maskarade, Trollflöjten ochprislönta samtida operan Andre Bygningar. Konsertant har Andreas sjungit i Die Schöne Müllerin, Messias, Lieder Eines Fahrenden Gesellen och Kindertotenlieder.

Adalgisa – Madeleine Jostedt Ulrici, sopran

Madeleine, är utbildad vid Royal Central School of Speech and Drama i London och Operahögskolan i Göteborg. Hennes meriter inkluderar bland annat uppdrag vid Folkoperan, Göteborgsoperan, Malmö Opera, Kungliga Operan, Mikhailovskyteatern i St. Petersburg, Embassy Theatre i London, samt ett flertal fria grupper och festivaler. Till Madeleines roller räknas bland andra Grevinnan (Le Nozze di Figaro), Fiordiligi (Così fan tutte), Donna Elvira (Don Giovanni), Rosina (Il Barbiere di Siviglia), Santuzza (Cavalleria Rusticana), Tatiana (Eugen Onegin), Popova (The Bear), med flera. Madeleine tolkar gärna tysk och rysk romans, samt sakral musik. 

Oroveso – Zaza Gagua, bas

Zaza, född i Tiblisi (Georgien), började sjunga i gosskör i väldigt ung ålder. Han utbildade sig senare till och började jobba som advokat. Dock gick han snart tillbaka till sin stora passion. Under sin musikutbildning sjöng han i Verdis Rigoletto som Sparafucile och i Puccinis La bohème som Colline, samt vann en prestigefylld sångtävling i Lado Ataneli. Zaza kommer att sjunga i Rom i Don Giovanni i oktober, i rollen som Commendatore och Stockholm i november ska han sjunga i Verdis Requiem. Zaza debuterar professionellt i Sverige 2018 som Oroveso i Bellinis opera Norma, med Operafabriken.

Flavio – Ludvig Lundin, tenor

Ludvig Lundin, tenor, är född och uppvuxen i Malmö. Han studerar för närvarande vid Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola, där han påbörjar sitt sista år hösten 2018. Denna sommar har Ludvig medverkat i produktionen Riddartornet på Västmanlands teater och gamla teatern i Vadstena. Han arbetar för närvarande med instudering av Nemorino från Kärleksdrycken av G. Donizetti och sångcykeln Die schöne Müllerin av F. Schubert som han hoppas att kunna framföra inom en snar framtid.

Clotilde – Johanna Fiskaali, mezzosopran

Mezzosopranen Johanna Fiskaali har studerat sång under ledning av Maija Lauri i Uleåborg och operasångaren Janet Williams i Berlin. Idag studerar hon på Malmö Musikhögskola med Britta Johansson och Conny Antonov som lärare. Johanna har medverkat som solist i Bachs Juloratorium och Johannespassion, Pergolesis Stabat Mater och Mozarts Requiem. Bland hennes operaroller finns Häxan i Hans och Greta och den Tredje Damen i Trollflöjten, som hon har sjungit i Musikhögskolans produktion i Finland. Hon har även studerat rollerna som Erda i Wagners Das Rheingold och Magdalena i Verdis Rigoletto.

Ensemble

Cecilia Eriksson, sopran

Sopranen Cecilia Eriksson är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt Stockholms operastudio, Kulturama. Som solist har hon sjungit Grevinnan i Figaros bröllop (Årsta tater 2016) och sopranpartierna i Händels Messias (Engelbrektskyrkan 2017). Cecilia är även en aktiv ensemblesångerska och sjunger till vardags i Hjorthagns vokalensemble i Malmö. När tillfälle ges sjunger hon även med Palaestra vokalensemble i hemstaden Lund.

Åse Lugnér, sopran

Åse har sdan länge sjungit som sopran med   exempelvis Ystadoperan, Opera Semplice, Skånska Operan, AKV lyriska ensemble, Lunds Kammaropera och Lilla Operan. Hon har sjungit roller som bl.a. Donna Elvira (Don Giovanni), Konstanze (Enleveringen ur serraljen), Nattens drottning (Trollflöjten) och Rosina (Barberaren i Sevilla). Till vardags arbetar Åse som bibliotekschef vid Konstnärliga fakulteten på Lunds Universitet.

Frances Tomazdotter, sopran

Frances började sjunga i Katarinakören i Stockholm och fortsatte på Adolf Fredriks musikklasser. Hon har sedan studerat drama, scenisk gestaltning, musikdramatik och har medvekat i ett flertal föreställningar för barn och ungdomar. Frances har studerat klassisk sång både i Stockholm och i Sydsverige, med en repertoar från renässans till romanser, och har medverkat som körsångare i konsertanta verk såsom Verdis Requiem och Matteuspassionen av Bach. Hon gör kontinuerligt musikaliska samarbeten och skivinspelningar med musiker från olika delar av världen och har tidigare medverkat i Operafabrikens uppsättningar av La Gioconda och Otello.

Fredrik Hagerberg, tenor

Fredrik studerar sitt första år av klassisk sång vid Malmö Muikhögskola. Sin tenorröst har han skolat vid S:t Sigfrids Folkhögskola och Vadstena Folkhgskola (numera Vadstena Sång- och Pianoakademi). Fredrik har börjat sin bana genom att medverka som körsångare i Ystadsoperans Cavalleria Rusticana. Förra sommaren var han även med i Opera på Skärets Madama Butterfly som körsångare och i våras arbetade han som statist i Malmö Operas Rigoletto. Nu gör han comeback som körsångare i Operafabrikens uppsättning av Norma.

Joachim Nilsson, basbaryton

Joachim har studerat på Musikhögkolan i Malmö och på CVI i Köpenhamn. Han arbetar som kyrkomusiker i Västra Bjäre  församling, dvs i Birgit Nilssons gamla kyrka i Västra Karup. Joachim frilansar även som sångare och musiklärare och kursledare på Medborgarskolan och ABF. Joachim har sjungit baryton solot i Förklädd Gud med Hässleholms Vocalensemble och Stadsmusikkår, tenorsolot i Schuberts G-dur mässa, bas i Bachs Wachet auf, tenor i Nun Kommst der Heiden Heiland, samt gjort roller som Markisen i La Traviata och Sakristan i Tosca.

Norma och Polliones barn

(stumma roller)

Katja Åkesson,

Raquel Mulinari

Ellen Welroos

Laura Welroos

Dirigent & instrumentalister

Dirigent – Jochen Heibertshausen

Joachim har studerat på Musikhögkolan i Malmö och på CVI i Köpenhamn. Han arbetar som kyrkomusiker i Västra Bjäre  församling, dvs i Birgit Nilssons gamla kyrka i Västra Karup. Joachim frilansar även som sångare och musiklärare och kursledare på Medborgarskolan och ABF. Joachim har sjungit baryton solot i Förklädd Gud med Hässleholms Vocalensemble och Stadsmusikkår, tenorsolot i Schuberts G-dur mässa, bas i Bachs Wachet auf, tenor i Nun Kommst der Heiden Heiland, samt gjort roller som Markisen i La Traviata och Sakristan i Tosca.

Violin 1 och musikalisk ledare The Geminiani Project – Gian Marco Sanna

Violin 1 – Lilja Rasimus

Lilja Rasimus började sina violinstudier vid Riihimäki musikskola som fyraåring och fortsatte sina studier vid Helsingfors Konservatorium. År 2012 tog Rasimus sin kandidatexamen i violinpedagogik vid Helsingfors Metropolia yrkeshögskola. Hon har även avlagt solistiska specialiseringsstudier vid Tammerfors Musikakademi där hon utexaminerades 2014. Samma år flyttade hon till Sverige och påbörjade sina masterstudier för Marika Fältskog vid Musikhögskolan i Malmö. År 2016 tog Lilja Rasimus sin masterexamen och fortsatte studierna på Musikhögskolans kurs i solistisk interpretation för Fredrik Burstedt. Lilja Rasimus jobbar som frilansare i olika orkestrar och ensembler och har spelat konserter i Finland, Sverige, Danmark, Estland, Polen, Frankrike och Tyskland.

Violin 1 – Irina Binder

Irina Binder är född och uppvuxen i Riga, Lettland och började spela violin vid 7 årsåldern. Hon flyttade till Sverige 1993 och ett par år senare började hon jobba i Malmö Operas orkester som alternerande stämledare.Förutom arbetet på Operan så är hon också violinist i en argentinsk tangoorkester, Tangarte och i Louisa Lyne & di Yiddishe kapelye.

Violin 2 – Vittorio Vargiu

Vittorio började sin musikaliska utbildning på Conservatorio di Musica L. Canepa i Sassari, Italien, och fortsatte för Felice Cusano på Conservatorio G. Verdi i Milano. Han har deltagit i många masterclasses, 

med bl.a. Alexander Katsnelson, Mariana Sirbu och Cristiano Rossi. Han har spelat i olika ensembler i Malta, Hengarien, Tyskland, Holland, Tjeckien, Ryssland och Japan. Han har under många år samarbetat med Teatern i Cagliari och Sassari  och sedan 2003, har han varit den ledande andre violin i kammarensemblen Ars Musicandi.

Violin 2 – Ellen Löfgren

Ellen har studerat violin vid Musikhögskolan i Malmö för prof. Marika Fältskog. Efter att hon avslutat sina kandidatstudier där, fortsatte Ellen med två års studier vid Norges Musikkhøgskole i Oslo för prof. Terje Moe Hansen. Därefter återvände hon till Malmö för att ta sin masterexamen. 

I år har Ellen precis avslutat ett sista studieår för professor Marika Fältskog på Musikhögskolan i Malmös interpretationsprogram. Som frilansmusiker har Ellen anlitats av bland andra Malmö Opera, Malmö Symfoniorkester, Nordiska kammarorkestern i Sundsvall och Norrlandsoperan i Umeå. Ellen är en flitig kammarmusiker och ingår i en duo med pianist Ilpha Kozhabekova. Ellen har också genomfört ett tvärkonstnärligt projekt tillsammans med Underlandet, en plattform för serieskapare i Malmö.

Viola – Paul Slawik

Paul är utbildad på Musikhögskolan i Malmö där han studerade violin för Wieslawa Szymczynska och Jennifer Wolf samt viola för Henrik Frendin. Därefter studier på det Jyske Musikkonservatorium i Århus och Royal College of Music i London. Han är numera verksam som frilansmusiker i Skåneregionen, främst i orkestrar som Malmö Operaorkester, Helsingborgs Symfoniorkester och Malmö Symfoniorkester men även spelat på Folkoperan i Stockholm, Västerås Sinfonietta och i Nordiska Kammarorkestern. 

Viola – Sven-Inge Håkansson

Sven-Inge har studerat vid Musiklinjen på S:t Petri skola i Malmö och vid Musikhögskolan i samma stad där han studerade viola för Josef Kodousek och Henrik Frendin. På musikhögskolan studerade han även orkesterdirigering för Gunnar Staern.  Under studietiden var Sven-Inge verksam i Tyskland i ”Kammerorchester Unter den Linden” med bla en omfattande turné av Mozarts opera Trollflöjten. Han har även medverkat i Junge Deutsche Philharmonie. Efter studierna var han frilansmusiker i bla Helsingborgs Symfoniorkester och har spelat med i Malmö Kammarorkester och där även varit solist i Atterbergs Svit för violin och viola. 

Tvärflöjt – Marianne Thomsen Clement

Marianne är utbildad vid musikhögskolan i Malmö. Parallelt med utbildningen i Sverige har hon studerat i Paris för Céline Nessi, soloflöjtist vid Paris operan. Marianne har deltagit i masterclasses och tävlingar hemma och utomlands och flera gånger varit solist med orkester; senast 2016, då hon, efter att ha vunnit en prvspelning, spelade Mozarts Flöjtkonsert i D md byens Symfoni i Köpenhamn. Marianne har arbetat som frilansmusiker och har för närvarande engagemang i Danmark, Sverige och Frankrike.

Oboe – Maria Lundbak

Maria Lundbak har tagit sin bachelorexamen på Musikhögskolan i Malmö för oboisten Bjørn Carl Nielsen. Studierna i Malmö oppnade upp för många musikaliska samarbeten i Sverige, där Maria bl.a. spelar ofta med Malmö Symfoniorkester och Malmö Opera. Efer sina studier i Malmö tog hon sin examen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn hos oboisten Max Artved. Maria är även en aktiv frilansmusiker  ochoboelärare.

Cello – Atida Munthe Stalhammer

Atida började spela cello vid 8 års ålder och har sedan dess studerat vid Norges Musikhögskola och Royal College of Music i London. Hon har turnerat som solist i Ryssland med Russian Chamber Orchestra, medverkat vid kammarmusikfestivaler i USA och Italien samt spelat i Kuwaits Symfoniorkester. Utöver det har hon turnerat med Anders Ekborg, spelat in filmmusik av Stefan Nilsson, varit celloinstruktör på kursen Nordiska Ungdomsorkestern och spelat ett stort antal konserter i Norge, England och Sverige. Numera är Atida bosatt i Malmö där hon frilansar flitigt som cellist och cellolärare. 

Slagverk – Mikael Bengtsson

Började spela slagverk i Hörby Blåsorkester vid sex års ålder.  Efter musikgymnasiet på Heleneholm, Malmö, gjorde Mikael värnplikten i Arméns Musikkår. Året efter påbörjades en sjuårig musikhögskoletid i Malmö som avslutades med ett solistframträdande med Helsingborgs Symfoniorkester. Under studierna vid Musikhögskolan i Malmö har slagverksstudierna leds av Lennart Gruvstedt, Nicklas Holmberg, Peter Fältskog och Johan Bridger samt Markus Leoson (djupgående studier i soloslagverk). Mikael är frilansande slagverkare och spelar frekvent med de professionella orkestrarna i regionen. Han är även en aktiv solist och kammarmusiker i alla möjliga sammanhang.

Kontrabas – Johan Börnå-Lindén

Johan inledde sina musikstudier vid musikinstitutet Legato som sexåring, där han tog lektioner i 10 år med Timo Turja som spelar i Vasa stadsorkester. Han började sedan spela i orkester på Martin Wegelius-institutets sommarkurser, där han var aktiv deltagare i 10 år. (senare har han också undervisat på samma kurs, sommaren 2016 och 2017). Johan studerade även vid Yrkesakademin i Österbotten, Musikhuset i Jakobstad, 2010-2013, för Julius Pyrhönen (Mellersta Österbottens kammarorkester). Hösten 2014 började han på Musikhögskolan i Malmö. Våren 2017 tog Johan sin kandidatexamen och just nu är han halvvägs genom sina masterstudier på samma skola. Hans lärare är Olle Davidson.

Produktion

Producent – Leena Malkki

Leena är grundare till Operafabriken och har sedan år 2010 arbetat som producent för Operafabrikens föreställningar och konserter. Hon är även frilansande sopran.

Medproducent – Chrissie Faniadis

Chrissie har arbetat som kuturstrateg, projektledare, marknads- och kommunikationsansvari, producent mm. Chrissie arbetar idag som tf verksamhetsledare pför Rikstatern Skåne.

Regiassistent – Viktor Wenell

Utbildad teaterpedagog, har Viktor även medverkat i flera olika föreställningar. Han frilansar för närvarande som teaterledare och regissör i Malmö. Viktor är produktionens regiassistent och turnéledare.

Scenografi/Ljus – Per Erik Svensson

Per Erik är en man med en stor passion för scenkonst i alla dess former. Frilansande skådespelare och sångare, men arbetar även scentekniskt med scenografi, ljus/ljud, illusioner, rekvisita, regi och koreografi. Klassiskt skolad av Tjelvar Hovstadius, Mogens Dam (musikhögskolan i Malmö), Susanne Ronner-Larsson (via Glimåkra fhsk), Maritha Holmlind Paulson och Håkan Falk (via Sundsgårdens fhsk). Per har också regisserat Romeo och Julia (I Capuleti e i Montecchi) för Operafabriken år 2017.

Kostymdesign och kostymtillverkning – Eva Hovbrand

Sömmerska som syr allt från hundhalsband till brudklänningar, men mest allt där emellan som barnkläder, klänningar, kavajer, och nu även kläder till operan. En del resultat kan ses på bloggen, www.syeva.blogg.se

Foto och grafisk formgivning – Maria Hegborn

Med en utbildning inom grafisk formgivning på Istituto Canossiano i Verona (Italien), samt en kandidatexamen i medieutbildningen Produktionsledare-Media på Malmö Högskola, frilansar Maria som produktions- och projektledare, grafisk formgivare, fotograf och kreativ inspiratör. Maria har jobbat som bl.a. produktionsledare, turnéledare, grafisk formgivare, fotograf, kostym- och scenografidesigner för Operafabriken under loppet av de senaste åren.

Instudering och musikalisk coaching – Elena Jordan Ljungkvist

Elena är diplomerad vid Prags Musikaliska Akademi 1984 med ”Master of fine Arts”, vid konservatoriet i S:t Petersburg samt genom mästarklasser vid Liszts Musikaliska Akademi i Weimar. Hon är pristagare i Fryderyk Chopin Piano Competition i Marienbad 1980. Hon har varit verksam som konsertpianist, kammarmusiker och ackompanjatör i de flesta europeiska länder samt i Japan. 1984 fick hon fast tjänst på Konservatoriet i Prag och 1986 även på Prags Musikaliska Akademi. Elena arbetade 1988-1990 i Finland och sedan 1990 är hon bosatt i Sverige. Åren 2000-2008 var hon regelbundet anlitad som en av officiella ackompanjatörer vid Internationale Carl Nielsen Konkurrence. Hon är anställd som instuderare och repetitör på Malmö Opera och sedan 2008 också på Malmö Musikhögskola som instuderingslärare

Repetitör – Dominik Wizjan

Dominik began playing the piano at the age of 6. During his studies in Poland, Dominik got several scholarships and won many prizes in national and international competitions (also in chamber music), After receiving a prize on the 2nd West Pomeranian Piano Competition (2012), he got a chance to perform with a Polish-German orchestra Pomerania under the baton of Jacek Kraszewski. Dominik is an active participant in various festivals, courses and masterclasses. He got accepted for a Bachelor programme at The Royal Danish Academy of Music in Copenhagen. He is now at the Master programme at RDAM, working with Marianna Shirinyan. 

Mask – Nathalie Ferm

Make-up artisten Nathalie har studerat en treårig utbildning med inriktning stylist på Drottning Blankas Gymnasieskola i Malmö. Hon har även år 2012 gått en kurs för Lisa Lindqwister på Beckmans Akademi, Stockholm.

Praktikant – Anna Elmén

Anna studerar utbildningen Eventkoordinator i Landskrona och är Operafabrikens alldeles förträffliga praktikant!

bottom of page